Behandeltraject
terugval preventie
Home
Keurmerk basis ggz
Kwaliteitsstatuut
E-Health
Vestigingen
Coaching trajecten
Arbeids reintegratie
Wachttijden
Contact
Vergoedingen
Sitemap
Gastenboek

Terugval Preventie

 

Dit formulier kan u helpen op een later moment in uw leven te voorkomen dat de problemen terug komen of verergeren. Terugval, weer last krijgen van iets waar je eerder last van hebt gekregen, is niet ongebruikelijk. Sterker nog, tijdens de behandeling gebeurt het meestal een paar keer. Dan is dat iets wat u met uw behandelaar kunt bespreken. Maar wanneer de behandeling klaar is betekent dit nog niet dat alles definitief veranderd is. U zult er waarschijnlijk aan moeten blijven werken en soms dreigen mensen terug te vallen in oude patronen. Het is nuttig daar rekening mee te houden . Het is ook belangrijk dit formulier redelijk in de buurt te houden en af en toe in te kijken. Ons advies is de eerste drie maanden tenminste elke maand.

Welke stappen kan ik zetten

Er is een aantal dingen dat u kunt doen om ervoor te zorgen dat de problemen niet terugkeren. We nemen ze in willekeurige volgorde met u door.

Herkennen dat het slechter gaat. Wat zijn de signalen waar u aan kunt merken dat het de verkeerde kant op gaat? Misschien heeft u tijdens uw behandeling als een signaleringsplan ingevuld. Die kunt u dan gebruiken om onderstaand lijstjes in te vullen. Heeft u dat niet gedaan kunt u deze lijstjes nu invullen. Wat weet u van uzelf wat er gebeurt wanneer het slechter met u gaat? Waaraan kunt u dat merken? Welke signalen geeft uw lichaam(bijvoorbeeld, rugpijn, hoofdpijn) Uw geest/psyche (piekeren, concentratieproblemen) of wat weet u dat u doet als het slechter gaat (zoals slaapproblemen, terugtrekken, niet meer gaan sporten) Om u op ideeën te brengen kunt u zelf voor gaan zitten en terugdenken aan de maanden voordat u zich bij de huisarts meldde voor behandeling. Hoe was de situatie toen, wat merkte u aan u zelf? Hoe zag de periode er uit voordat het op z'n ergst was? Bespreek dit eventueel met iemand die u in deze slechte periode van nabij meemaakt.

Noteer vervolgens de signalen in de onderstaande overzichten. Te beginnen met lichamelijke reactie

Signaleren lichamelijke klachten:

 
 
 
 

 

Vervolgens is de vraag na te denken over wat er in uw hoofd gebeurt. Welke psychologische symptomen kent u als het slechter met u gaat

 
 
 
 
 
 
Als laatste is het zinvol te noteren welke dingen u gaat doen( zoals meer alcohol drinken) of niet meer doet(zoals bij anderen op bezoek gaan)

 
 
 
 
 
 

 

Herhalen wat u geleerd heeft. Mensen leren door te herhalen. Vaak zijn we er niet als we iets een keer doen. Of het nou gaat over leren fietsen, leren schaatsen of leren anders met je problemen omgaan. Vaker doen helpt om gedrag gemakkelijker toe te kunnen passen. Om te kunnen (blijven) herhalen is het zinvol samen te vatten wat de belangrijkste bevindingen waren tijden uw behandeling. Wat zijn de punten die u , in uw omgeving of uw behandelaar zijn opgevallen tijdens de afsluiting van de behandeling. Misschien heeft uw behandelaar u al geadviseerd deze op te schrijven. We maken onderscheid tussen valkuilen en handvatten. Bij valkuilen kunt u denken aan gedachten of gedrag waardoor u een risico loopt op terugval. Bijvoorbeeld de overtuiging dat u niet zo belangrijk bent, of het gedrag dat u zich terugtrekt wanneer het slechter met u gaat , in plaats van steun te zoeken. Deze punten zijn hopelijk tijdens de behandeling aan bod gekomen, maar daarmee zijn ze nog niet verdwenen. Om u te helpen hierover na te denken kunt u gebruik maken van een luchtige, maar wel serieuze methode om de stappen in terugval te herkennen of voorspellen. Dit is de opdracht Recept voor perfect ongelukkig. Misschien kunt u deze opdracht doen, voordat u de signalen gaat invullen.

Welke gedachten, interpretaties of overtuigingen zouden in de nabije toekomst ervoor kunnen zorgen dat het slechter met u gaat? Misschien weet u wel dat deze gedachten niet handig of niet waar zijn, maar dat betekent niet dat ze ook volledig uit uw hoofd zijn. Wat bent geneigd te denken, of misschien in te vullen voor anderen ( hoe u denkt dat zij over u zullen denken)?

Valkuilen, gedachten of overtuigingen

 
 
 
 
 
 

Schrijf in de volgende tabel de belangrijkste dingen op die u geneigd bent om te gaan doen, maar waardoor de problemen erger gaan worden. Zoals te veel alcohol gaan drinken of bijvoorbeeld te hard gaan werken.

Valkuilen Gedrag:

 
 
 
 
 
 

Wat heeft u geleerd?

Probeer een aantal manieren, methoden, technieken, manieren van omgaan met situaties ( hoe u het ook maar noemt) op te schrijven die u geholpen hebben tijdens de afgelopen behandeling. U zelf bemoedigen? Vaker met anderen praten? Cognitieve therapie? Medicijnen? Anti Pieker oefeningen? Ontspanning? Noteer hieronder wat u helpt.

Handvatten wat gebleken is wat mij helpt:

 
 
 
 
 
 

Steun of hulp zoeken

Het is ook zinvol na te denken wie u van hulp kan zijn in de periode na afsluiting van de behandeling. Maar niet alleen wie, ook wat deze persoon voor u zou kunnen betekenen. Noteer hieronder bij wie u wat zou kunnen halen:

WIE  Wat kan deze persoon voor mij doen
  
  
  
  
  

 

 

NPCB psychologen
info@npcb.nl